Irma Boom

Chanel No.5

Voor de tentoonstelling ‘No. 5 Culture Chanel’ in het Palais de Tokyo in Parijs creëerde Irma Boom een boek zonder inkt dat 500 pagina’s telt en geheel in blindpreeg is gedrukt. Net als bij het parfum is het belangrijkste element onzichtbaar en toch aanwezig.

De catalogus is in zichzelf meer een mysterieus en poetisch kunstwerk - Bas van Lier, Dutch Deisgn Jaarboek, 2013

Commissie

In het Chanel boek weet Irma Boom met haar ontwerp alle aspecten van Chanel te vangen: materiaal, tactiliteit, beleving, stijl en mode. Als een soort beeldhouwer is ze te werk gegaan om een totaal beleving te realiseren. En met succes. Ondanks dat er geen geur in de pagina’s zit, wekt het boek de illusie dat de parfum je omsingelt.

Juryrapport

Voor de jury is Boom erin geslaagd een zintuig (geur) te vangen en tastbaar te maken via andere zintuigen: kijken, voelen. Daarmee wordt het boek verheven tot een object en een ervaring. Een totaalbeleving die tegelijkertijd de sensualiteit van geur vertegenwoordigt en functioneel is: je kunt nog steeds alles lezen. Een interactieve ervaring in een klassiek product.

Ontwerper Irma Boom
Website www.irmaboom.nl
Opdrachtgever Palais de Tokyo, Parijs

Ontdek meer verhalen