Schueller de Waal

Compulsory shenanigans' show spring/summer 2018

Na enkele kleinschalige presentaties in Parijs en Amsterdam, zetten Philipp Schueller en Rens de Waal afgelopen najaar een volgende stap. Met de ironische houding die het label typeert, gebruikte Schueller de Waal dit keer alle clichés rond de immense shows van luxe modehuizen. Ze omarmden de beperkingen die ze als jong, onafhankelijk label ervaren. Dat uitte zich in allerlei geïmproviseerde oplossingen om aan de (onrealistische) verwachtingen van het huidige systeem te voldoen. ‘Serious fashion…not so serious’ luidt dan ook hun motto: een kritische reflectie op het modeklimaat waarin mode en luxe synoniem aan elkaar zijn geworden.

© Team Peter Stigter
© Team Peter Stigter
© Team Peter Stigter
© Team Peter Stigter
Schueller de Waal heeft het lef om als ontwerpers – in dit zich doorgaans zo conformerende modelandschap – de draak te steken met de conventies van de industrie.

Commissie

De jury waardeert het zeer dat Schueller de Waal op eigen initiatief een grote show heeft neergezet in het Fashioncentrum. Het in 2014 gelanceerde modelabel heeft een verfrissende, idealistische, humoristische en autonome designvisie. De combinatie van show, modellen en collectie klopte als een bus. Al een tijdje behoort het ontwerpersduo Schueller de Waal tot een van de favoriete Nederlandse modelabels van deze jury. Dat heeft Schueller de Waal te danken aan hun lef om als ontwerpers – in dit zich doorgaans zo conformerende modelandschap – de draak te durven steken met de conventies van de industrie.

© Team Peter Stigter