Vooruitblik DDA15 met Joost Alferink

March 18 2015

Een vooruitblik op het designjaar 2015 met Joost Alferink, commissievoorzitter van de categorie Product en Mode.

WAT WAS JOUW DESIGN HOOGTEPUNT VAN HET AFGELOPEN JAAR?

Ik was erg enthousiast over de 'Sense - Non-Sense' tentoonstelling. In de expo wordt de relatie tussen het nut of de zin en de onzin van de ontwerpdiscipline verkend. Het lijkt zo simpel om twee uiteenlopende opvattingen bij elkaar te brengen. Interessant is ook het antwoord dat de expo lijkt te geven op de grotere kritiek die het jaar daarvoor op de Design Academy werd geuit. Daarnaast wordt het hoe en waarom van de design discipline almaar belangrijker. En de expo helpt deze context scherp te krijgen. Ik streef altijd naar context en bewustwording in mijn werk of ik nu in de hoedanigheid van ontwerper, consultant of presentator functioneer. Dat vormt wellicht een belangrijke reden dat ik deze expo als een hoogtepunt ervaar. Doordat de expo zo doordacht en esthetisch is uitgevoerd helpt het ook nog eens een groot publiek aan te spreken.

Het vernoemen waard is de ‘Ambio’ lamp van Teresa van Dongen waarin bacteriën een blauw licht opwekken: echt magisch.

photo: Design Acedemy Eindhoven
photo: Theresa van Dongen

WAAR HOOP JE DIT JAAR DOOR VERRAST TE WORDEN IN DE SELECTIE?

Een verrassing is een verrassing. Een politiek correct antwoord misschien, maar het is niet mogelijk voorspellingen te doen voor de selectie van 2015. Echter mooie, zorgvuldig vormgegeven consumenten producten geschikt voor een groot publiek hoop ik wel tegen te komen.

AFGELOPEN JAAR BLEEK BINNEN DE CATEGORIE DAT ONTWERPERS STEEDS VAKER ZELF PROJECTEN INITIEREN, DAT ER MEER ONDERZOEK WORDT BETROKKEN IN ONTWERP EN DAT EEN HOLISTISCHE AANPAK NOODZAKELIJK IS VOOR COMPLEXE PROBLEMEN. WELKE ONTWIKKELING GAAT ER IN 2015 UITSPRINGEN?

De maatschappij is voortdurend in beweging. Ik hoop dat mensen in ieder geval wegblijven van theorieën en trends die alleen de magie van creativiteit en design proberen te vangen zonder daadwerkelijk een substantiële bijdrage te leveren. De samenkomst van design en virtuele realiteit. Wellicht dat niet alles gemaakt hoeft te worden als het ook digitaal kan worden beleefd. Of dat in 2015 al duidelijk zichtbaar wordt, is de vraag.

INSCHRIJVEN

Voel jij je aangesproken en wil je kans maken op een Dutch Design Award 2015 in de categorie Product, Fashion of een van de andere categorieën? Schrijf je dan nu in!