DeFlat Kleiburg van NL Architects en XVW architectuur grote winnaar Dutch Design Awards 2017

October 28 2017

EINDHOVEN – Op zaterdag 28 oktober zijn tijdens Dutch Design Week de Dutch Design Awards uitgereikt. DeFlat Kleiburg van NL Architects en XVW architectuur werd beloond met de Future Award en is daarmee de grote winnaar van dit jaar. Zij zijn ook de winnaar in de categorie Habitat. De jury was eenduidig: “DeFlat Kleiburg geeft een positief en helder signaal af dat community building toekomst heeft. Deze aanpak biedt kansen voor de enorme hoeveelheid vergelijkbare opgaves in binnen- en buitenland.”

DeFlat Kleiburg adresseert een urgent onderwerp: over de gehele wereld verdient een grote voorraad gebouwen uit de jaren ‘60 en ‘70 een renovatie in plaats van een sloophamer. De jury prijst met name het feit dat een tastbare oplossing wordt geboden voor het reële, internationale probleem van schaalbare herbestemming. Na andere initiatieven in de Bijlmer is DeFlat Kleiburg een aantoonbaar succes, dat de kwaliteit van leven voor bewoners en omgeving daadwerkelijk verbetert. Een stimulerend voorbeeld.

DDA winnaars

De internationale jury, bestaande uit Bart Ahsmann (BEDA), Saskia van Stein (bureau Europa), Carolien Ligtenberg (Bureau Zwirt), Rosa Bertoli (Wallpaper), Deyan Sudjic (Design Museum London), Beatrice Leanza (Bejing Design Week), Joost Alferink (Product Designer, Design Consultancy), Roosje Klap (Graphic Designer) en Marco Coello (Design Week Mexico), koos de winnaars die op zaterdag 28 oktober tijdens Dutch Design Week bekend zijn gemaakt.

De overige Dutch Design Awards gingen dit jaar naar: Vlisco Un à Un van Michiel Schuurman (Communication), ZandGlas van Atelier NL (Design Research), Bravado: a pretentious, swaggering display of courage (F/W 2017) van Das Leben am Haverkamp (Fashion), Quooker Flex van Quooker (Product), White Spots van Studio Richard Vijgen (Service & Systems), Frank Kolkman (Young Designer Award) en Royal FloraHolland (Best Client Award). Sheltersuit 4.0 ontworpen door Bas Timmer ontving online en in de tentoonstelling de meeste stemmen van het publiek en is daarmee de winnaar van de Public Award.

Persbericht Nederlands pb_future_award_2017_def_nl-1.docx
Persbericht Engels pb_future_award_2017_def_en-1.docx