Finalisten 2015 bekend

June 8 2015

De finalisten voor de 13e Dutch Design Awards zijn bekend. Drie commissies van onafhankelijke experts kwamen dit jaar onder leiding van voorzitters Jan Konings (Habitat – Design Research), Richard van der Laken (Communication – Service&Systems) en Joost Alferink (Product – Fashion) bijeen. Zij selecteerden 28 finalisten in voornoemde categorieën. De winnaars worden op zaterdag 24 oktober bekendgemaakt tijdens Dutch Design Week.

SHORTLIST

De selectiecommissies van Dutch Design Awards kwamen tot deze shortlist van finalisten na beoordeling van in totaal 380 inzendingen. Een internationale vakjury wijst in oktober de winnaar aan in elk van de 6 categorieën (Product, Fashion, Communication, Service & Systems, Habitat en Design Research). Alle prijzen worden uitgereikt op zaterdag 24 oktober tijdens Dutch Design Week in Eindhoven. Het werk van alle finalisten is dan te zien in een negendaagse overzichtsexpositie.

Bekijk hier het volledige overzicht van alle finalisten 2015.

ONTWIKKELINGEN

Uit de aanmeldingen spreekt dit jaar veel aandacht voor maatschappelijke onderwerpen. Daarbij ontbreekt het regelmatig aan een kritische blik. Ook missen de juiste instituten om ontwerpers te ondersteunen in hun kennisontwikkeling van nieuwe technologieën en de implementatie daarvan in de maatschappij. Hier ligt de uitdaging voor ontwerpers: ondernemen en de juiste verbindingen aangaan met industrie en bedrijfsleven. In de nominaties worden met name realistische projecten met een down-to-earth aanpak gewaardeerd. Ook valt op dat veel aandacht is uitgegaan naar gedegen onderzoek en redactie. Ambacht, techniek en esthetiek staan daarbij nog altijd hoog in het vaandel.

De scheiding tussen productontwerp voor de industrie en autonoom design lijkt groter te worden. Nieuwe productiemethoden concurreren in toenemende mate met traditionele. Het klassieke opdrachtgeverschap maakt plaats voor samenwerkingen waarin ontwerpers volwaardig participeren.

De commissies zijn het er unaniem mee eens het niveau is hoog: de finalisten kunnen zich meten met de internationale top.

MEER INFORMATIE

Dutch Design Awards zijn prijzen voor het beste op het gebied van Nederlandse vormgeving. De prijsuitreiking met overzichtstentoonstelling tijdens Dutch Design Week en de uitgave van het Dutch Design Jaarboek (in samenwerking met nai010 uitgevers) vormen een platform voor Nederlands design in de volle breedte.

Noot voor redactie (niet voor publicatie): Beeldmateriaal van alle finalisten 2015 kan gedownload worden via: http://we.tl/gJlTF533qv. Neem voor meer informatie of high res beeldmateriaal contact op met: Lisa Hardon T: +31-40-296 11 50, E: pr@dutchdesignawards.nl.

www.dutchdesignawards.nl

@designawards / #DDA15