Finalisten Best Client Award 2017 bekend

September 7 2017

Nationale Opera & Ballet, Koninklijke Mosa en Royal FloraHolland finalisten Dutch Design Award

De top drie finalisten voor de Best Client Award van de Dutch Design Awards (DDA) zijn onderling zeer verschillend, maar zijn alle drie sterke voorbeelden voor de manier waarop goed opdrachtgeverschap in relatie tot design zich op dit moment in Nederland ontwikkelt. Nationale Opera & Ballet, Koninklijke Mosa en Royal FloraHolland blinken uit in hun uitgesproken langetermijnvisie en professionele opdrachtgever- en ondernemerschap. Zij laten daarmee 19 andere longlisters achter zich. De cases van deze drie finalisten zijn samen met het werk van alle finalisten te zien in de overzichtstentoonstelling tijdens Dutch Design Week in Eindhoven (21-29 oktober). Alle winnaars worden op 28 oktober bekendgemaakt tijdens de Awards Show.

De Best Client Award is de prijs voor opdrachtgevers die designers en vormgeving strategisch inzetten voor hun bedrijf. Belangrijke criteria zijn de mate van professionaliteit, strategie, duurzaamheid en innovatie. De selectiecommissie signaleert interessante ontwikkelingen: “Design houdt zich niet alleen bezig met esthetiek, communicatie en identiteit, maar heeft ook impact op platforms, systemen en de business. Om die rol met succes in te vullen, moeten designers zichzelf met nadruk pro-actiever en beter onderbouwd (‘accountable’) opstellen. Het valt op dat het vakgebied enorm breed is geworden: nieuwe coalities en nieuwe processen worden ontwikkeld, kleine ontwerpstudio’s werken naast grote bureaus en losse projecten lopen naast langetermijn-samenwerkingen.”

Royal FloraHolland, Maarten Nauw
Koninklijke Mosa
Nationale Opera & Ballet, Petrovsky & Ramone

Statements

NATIONALE OPERA & BALLET X LESLEY MOORE

Voor Nationale Opera & Ballet ontwikkelde Lesley Moore een nieuwe huisstijl en communicatiemiddelen, waarin de twee werelden van opera en ballet samenkomen. Mede door de opvallende en consistente poster- en videocampagnes heeft dit erg succesvol uitgepakt. Er zijn succesvolle spin-offs ontstaan die goed aansluiten bij de doelstellingen, zoals het Opera Forward Festival (OFF). Lesley Moore heeft zich bij het OFF laten inspireren door de briefing waarin de uitspraak ‘let’s shake things up’ centraal stond en de overkoepelende doelstelling om een breder en jonger publiek aan te spreken. Dit experimentele en toch toegankelijke festival wordt sinds 2015 georganiseerd en brengt een jongere doelgroep binnen de muren van het opera- en ballethuis. Deze samenwerking gaf nieuwe inzichten in het bereiken en activeren van jongeren tot 35, met verbluffende resultaten. Nationale Opera & Ballet heeft al sinds 2014 een bijzonder succesvolle samenwerking met ontwerpbureau Lesley Moore, die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van het merk Nationale Opera & Ballet, de submerken die daaronder vallen en de stijl voor het Opera Forward Festival.

Commissiestatement: Hier is sprake van een langdurige samenwerking waarin design heel overtuigend werkt. De stijgende (jonge) bezoekersaantallen bewijzen de effectiviteit. De commissie prijst de keuze van Lesley Moore om een kader te scheppen waarin andere creatieve professionals vervolgens kunnen werken. Ze verzamelen zo makers om zich heen en creëren ruimte voor nieuwe creatieve invulling. Lesley Moore treedt daarbij als artdirector op. Voor de commissie is duidelijk dat de opdrachtgever zich continu blijft ontwikkelen en uitstekend begrijpt wat design voor de organisatie kan doen. Nationale Ballet & Opera biedt een rijk palet van creatieve professionals de mogelijkheid iets waardevols toe te voegen, van grafisch ontwerpers tot decorontwerpers en van choreografen tot fotografen.


KONINKLIJKE MOSA X ZUIDERLICHT

Koninklijke Mosa is een wereldspeler op het gebied van keramische oppervlakken: het Maastrichtse bedrijf ontwerpt en produceert vloer- en wandtegels. Duurzaamheid, design en innovatie staan centraal in de bedrijfsvisie. Sinds 2015 bouwt Koninklijke Mosa zijn internationale marktpositie onder andere verder uit door in zijn marketingstrategie drie speerpunten te kiezen: service design (het werkproces voor de architect verbeteren), brand design (onderscheid dankzij unieke visuele identiteit) en communication design (over continue actualisering van de collectie). Ontwerpbureau Zuiderlicht wordt door Koninklijke Mosa structureel ingeschakeld op al deze strategische designcomponenten. Sinds Koninklijke Mosa zeventien jaar geleden een bureau zocht om de nieuwe strategie van het bedrijf te visualiseren, is in de loop van die jaren de relatie tussen Koninklijke Mosa en Zuiderlicht uitgegroeid tot een hechte en succesvolle samenwerking.

Commissiestatement: De commissie vindt Koninklijke Mosa interessant omdat design een centrale rol in het bedrijf inneemt, met zowel een in-house designteam, als met een langdurige relatie met ontwerpbureau Zuiderlicht. Die intensieve samenwerking heeft ertoe geleid dat Zuiderlicht regelmatig aanschuift bij interne veranderprocessen, waarmee hun rol veel verder gaat dan die van leverancier. Op deze manier zorgt design echt voor meerwaarde. De opdrachtgever heeft visie en komt solide over. Hier is sprake van een case volgens het boekje, waarbij productontwerp, communicatie en strategie perfect samenkomen.


ROYAL FLORAHOLLAND X VANDEJONG CREATIVE AGENCY

Eind 2015 legde Royal FloraHolland (RFH) de vraag om hun strategie gericht op nieuwe consumenten vorm te geven neer bij Vandejong Creatieve Agency. Het speelveld van Royal FloraHolland (marktleider in de bloemen- en plantenhandel) verschuift van de veiling in Aalsmeer naar steeds meer digitale handel. In het kader van hun innovatieprogramma 2020 zocht RFH daarom nieuwe manieren om zich te positioneren in nieuwe markten en de verkoop van bloemen en planten te stimuleren bij nieuwe doelgroepen. Op basis van onderzoek en strategische plannen ontwikkelde Vandejong Let it Grow: een inspiratie- en innovatiemerk dat zich richt op de voorhoede van bewuste consumenten in Europese steden. Hieruit is een fluïde team ontstaan met mensen vanuit Royal FloraHolland, Let it Grow en Vandejong. Daardoor staat de nieuwe organisatie niet los van de initiërende partijen, en blijft de opdrachtgever nauw betrokken bij het ontwikkelen van content passend bij de overkoepelende visie.

Commissiestatement: De commissie is onder de indruk van deze case en herkent in Royal FloraHolland een partij die al lange tijd design als essentieel onderdeel van haar bedrijfsvoering ziet. RFH heeft te maken met hevige concurrentie en een markt die volop in beweging is. De organisatie moet daarin mee en zichzelf heruitvinden. De inzet van designers en het toepassen van design speelt hierbij een belangrijke rol. Dat getuigt van een sterke visie op hoe design het verschil kan maken en hoe je dat als opdrachtgever aanpakt. Vandejong heeft de opdracht op een originele manier aangepakt, durft ‘om te denken’ en heeft de probleemstelling succesvol vertaald naar een vernieuwend en uitvoerbaar concept.