DDA

Dutch Design Awards


 
ACTUEEL
 
Home > Nieuws > Actueel

STUDIO WIEKI SOMERS WINNAAR GOLDEN EYE 2009

Studio Wieki Somers winnaar Golden Eye 2009

Best of the best van Nederlandse vormgeving in 2009

 

Eindhoven, 17 oktober - Tijdens een wervelende en feestelijke Awardshow in Muziekcentrum Frits Philips werden de 20 Dutch Design Awards ten overstaan van een internationaal vakpubliek uitgereikt. Tevens werden de speciale prijzen, waaronder de Audi Design Award (publieksprijs), de Rado Young Designer Award (aanmoedigingsprijs jong talent), de Beste Opdrachtgever Award, Toon van Tuijl Designprijs en de BNO - Piet Zwart Life Time Achievement Award uitgereikt. The Golden Eye - de prijs voor de beste Nederlandse vormgeving voor 2009 - werd door de internationale jury toegekend aan Studio Wieki Somers. Uit een veld van meer dan 700 deelnemers en 74 finalisten was het werk Merry-go-round coat rack de ‘best of the best'. "Merry-go-round coat rack is een ruimtelijk ballet voor jassen, waarbij het seizoen het kleurenpalet bepaalt. Het zorgt ervoor dat de beleving van het museum begint zodra je binnenkomt, en iets banaals als een garderobe is zelf een kunstwerk geworden. De gebruiker wordt door participatie onderdeel van het design. De betrokkenheid van de designer bij het product is voelbaar, en de technische en esthetische uitvoering is excellent. Al deze kwaliteiten samen maken dit de beste vormgeving van dit moment." De ontwerpen van alle finalisten en winnaars worden van 17 t/m 25 oktober geëxposeerd in de Brainport Greenhouse op het Stadhuisplein in Eindhoven tijdens de Dutch Design Week. Daarna zal de tentoonstelling internationaal gaan reizen.

 

 

 

De internationale jury onder leiding van Karien van Gennip was sterk onder de indruk van de diversiteit en hoge kwaliteit van de inzendingen en de eigenheid en de echt Nederlandse ‘identiteit' van de vormgeving: "Nederlands design heeft veel te bieden, en in deze tijd is het vooral belangrijk dat design inspireert. Dat deed het, technisch, esthetisch en op het gebied van engagement. Hieruit hebben wij de echte winaars gekozen, zowel in de categorieën als voor de Golden Eye. In enkele categorieën roepen wij op tot meer innovativiteit, en tevens willen wij naast het gevestigde veld meer jonge designers uitnodigen om deel te nemen volgend jaar. Wij zijn blij met onze keuze en feliciteren de winnaars dat zij het beste hebben behaald op het gebied van onze succesvolle Nederlandse vormgeving."

 

De wervelende show in de eventstyle van Studio Dumbar werd gepresenteerd door Andrea van Pol. Behalve de Golden Eye voor Studio Wieki Somers werden er nog meer prijzen uitgereikt. De Rado Young Designer Award werd gewonnen door Jelte van Abbema; Flying Grass Carpet werd door het Nederlandse publiek verkozen tot de winnaar van de Audi Dutch Design Award en Demakersvan werd uitgeroepen tot de winnaar van de Toon van Tuijl Designprijs. Eerder

deze week werden de winnaars van de BNO - Piet Zwart Life Time Achievement Award (Gert Dumbar) en de Beste Opdrachtgever Award (citizenM) al bekend gemaakt. Zie hier de volledige lijst van alle winnaars, in de hoofdcategorieën Communicatie, Product en Ruimtelijk en de speciale prijzen, met de uitspraken van de jury.

 

 

Tijdens de Awardshow werd ook het eerste exemplaar van het Dutch Design Jaarboek 2009, een uitgave van NAi Uitgevers in samenwerking met de Dutch Design Awards, aangeboden aan Rob van Gijzel, burgemeester van Eindhoven. Dit jaarboek zal vanaf nu jaarlijks uitkomen en biedt een overzicht van de beste ontwerpen op het gebied van ruimtelijke vormgeving, productvormgeving, mode en grafische vormgeving die in Nederland gerealiseerd zijn.

 

Trends in design

Net als voorgaande jaren was het niveau van het werk dat kans maakt op een van de internationaal gerenommeerde Dutch Design Awards hoog. Nederlandse vormgevers staan internationaal al tijden aan de top, in binnen- en buitenland. Zij zijn hierbij vaak trendsetters. Ook in deze 7e editie van de Awards waren een aantal terugkerende thema's te herkennen. Zo zoeken Nederlandse ontwerpers meer dan ooit naar betekenisvolle producten. De ideeën komen langzaam los van de geijkte onderwerpen en ook de culturele statements zijn steeds duidelijker gericht op sociale thema's. Daarnaast lijkt een nieuwe voorliefde voor de perfect ontworpen en uitgevoerde vorm op te bloeien. Verder focust een aantal van de deelnemers in hun ontwerp duidelijk op authenticiteit: zowel de herkomst van het product als het ontwikkelingsproces krijgen hernieuwde aandacht. Thema's als duurzaamheid en gebruikersgemak zijn sterk te herkennen in alle categorieën. Verder ziet de organisatie een verschuiving van de rol van design. Vormgeving wordt eerder in het proces erkend als belangrijke factor voor het succes van een product, en vormt de brug tussen geavanceerde technologie en intuïtief gebruikersgemak.

 

 

Selectieprocedure wedstrijd en internationale jury

De selectiecommissies bestaande uit specialisten uit het vak op het gebied van Communicatie, Product en Ruimtelijk wijzen uit het totale aanbod van het gescoute werk en de online inzendingen per subcategorie de finalisten aan. De breed samengestelde internationale jury onder leiding van Karien van Gennip (voorzitter, Nederland) bestaat uit Li Edelkoort (Frankrijk), Cara McCarty (Verenigde Staten), Marcus Fairs (Groot-Brittanië), Christoph Zellweger (Zwitserland), Ilse Crawford (Groot-Brittanië), James Woudhuysen (Groot-Brittanië), Rajesh Kejriwal (India), Ravi Naidoo (Zuid-Afrika), Axel Enthoven (België), Will Erens (België), Timo de Rijk (voorzitter selectiecommissie Product), Bert van Meggelen (voorzitter selectiecommissie Ruimtelijk), Ton Kooymans (voorzitter Rado Young Designer Award) en Vincent van Baar (voorzitter selectiecommissie Communicatie).

 

Dutch Design Awards

Dutch Design Awards zijn de gerenommeerde prijzen voor het beste op het gebied van Dutch Design, en bestaan uit de wedstrijd, een internationaal reizende tentoonstelling en de productie van het Dutch Design Jaarboek 2009. Zo wordt een platform geboden waar jaarlijks het beste van de Nederlandse vormgeving - in de volle breedte - wordt gewaardeerd en geëtaleerd. De selectiecommissies wijzen uit het totale aanbod van gescout werk en de online inzendingen per subcategorie de finalisten aan. Voor deze 7e editie van deze internationale erkende vakprijzen zijn de 74 finalisten geselecteerd uit meer dan 700 projecten. De winnaars - die strijden om de in totaal 20 Awards in de hoofdcategorieën Communicatie, Product en Ruimtelijk - worden door een internationale jury gekozen en tijdens de feestelijke Awardshow op 17 oktober aanstaande in Muziekcentrum Frits Philips bekendgemaakt, evenals de winnaars van prijzen in de speciale categorieën: The Golden Eye (meest succesvolle ontwerp van 2009), de Audi Design Award

(publieksprijs), de Rado Young Designer Award (aanmoedigingsprijs jong talent), de Beste Opdrachtgever Award en de BNO - Piet Zwart Life Time Achievement Award. De ontwerpen van alle finalisten en winnaars worden één week geëxposeerd in de Brainport Greenhouse op het Stadhuisplein in Eindhoven tijdens de Dutch Design Week. Voor meer informatie: www.dutchdesignawards.nl.

 

Design Connection Brainport in Eindhoven is verantwoordelijk voor het projectmanagement van de Dutch Design Awards, in opdracht van de Gemeente Eindhoven. De gemeente Eindhoven is samen met Helsinki in de race om de titel World Design Capital 2012.

 

Dutch Design Awards wordt mogelijk gemaakt door: Gemeente Eindhoven, BNO, Design Connection Brainport, Audi, Rado, Studio Dumbar, Lecturis printing company, BuhrmannUbbens, Toon van Tuijl Designprijs, Brainport Development, Dutch Design Week, Eigen Huis & Interieur, Items.

VOLG ONS

 

Twitter Facebook Flickr LinkedIn Youtube


DEEL DIT

 

NIEUWSBRIEF

 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.

<widget> <id>1</id> <onload>onLoadForm</onload> </widget>