17.03.2020

Who are the winners of Dutch Design Awards? What drives them and what is their vision of design? This time in the Winner’s Portrait series is Simone Post. A product designer with the re-use of materials as a central theme in her work. She received a Dutch Design Award in the category Young Designer for her whole portfolio.

Reusing materials is an important theme in your work. How did this come about?
‘What I love to do is get to work with materials. To investigate, re-work and process them into something new. But while studying at Design Academy Eindhoven I discovered that there are already so many products and materials. It was quite a journey for me – and for many of my student colleagues. What can we add when there are already so many beautiful things? This is what sparked my interest in reusing materials. Making new things from materials that others see as waste. And so adding value to something that already exists. This is ultimately a preliminary task for designers: to question the things around us and devise alternatives for them. My aim is to process existing materials and things in an aesthetic way that makes them valuable again.’

Rugs for Vlisco, an inspiration book for plastic recycling company ECO-oh! And carpets for Adidas. You enter into interesting collaborations with various industries. How do you manage it?
‘I am really interested in what manufacturers do. This world of production often remains hidden behind closed doors. Many manufacturing companies have a continuous flow of waste materials. You can really do a lot with these raw materials – that are new to me – on a large scale. This is the difference between making a statement about recycling and developing a product line that can be scaled-up. I don’t want to suggest that a rug is the perfect solution for our ever-growing waste streams, but I always try to look for a product that can be produced in series. For this I have to be more than a designer alone. I get involved with the company in thinking about the brand and scalability of products. I believe that a balanced collaboration can really create added value for both parties.’

— 'Don’t just sit alone in your studio, but look for collaborative partners and fellow designers, talk about your work, show it around. There is value in the connections you make, and you will ultimately be able to realise bigger things.' - Simone

Onderzoek en experiment zijn belangrijk in jouw werk, maar je weet ook tot concrete producten te komen met duidelijk veel focus op vorm en kleur. Hoe ga jij te werk?
‘Ik heb geen vaststaande werkwijze, het is vrij intuïtief allemaal. Ik steek veel tijd in onderzoek, maar ik ben geen typische, technische materiaalonderzoeker. Vaak heb ik vrij snel ideeën voor producten, maar ik blijf wel een tijdje in de uitprobeerfase waar ik meerdere opties exploreer. Makend onderzoek kun je dat noemen. In dat proces is materiaal leidend. De schoenen van Adidas zijn dan geen schoenen meer, maar rubber, textiel en leer. Ik houd het vast, ik knip erin, smelt dingen, stik het weer aan elkaar. Zo leer ik de schoonheid ervan kennen en kom ik tot de meest logische en verrassende toepassing. Een toepassing die ik van te voren nooit had kunnen bedenken achter een computer of tekentafel. Ik besteed daarnaast veel tijd aan het esthetische aspect. Als je een product ontwerpt is de esthetiek de eerste connectie die je aangaat met de gebruiker. Dat vind ik belangrijk. Het zou wellicht veel efficiënter zijn om restproducten als isolatiemateriaal te gebruiken bijvoorbeeld, maar ik wil toch ook wat vertellen. Ik wil de unieke kwaliteiten van het materiaal zo lang mogelijk behouden en daarmee laten zien hoe absurd het zou zijn om deze prachtige materialen weg te gooien. Ik wil dat mensen bewust blijven kijken naar de meerwaarde van materiaal en het door mijn werk kunnen herwaarderen. Dat lukt beter als je een mooi nieuw product in handen hebt dat je graag wilt gebruiken of neerzetten.’

We lijken te verschuiven van zichtbaar hergebruik in producten, naar een nieuw soort esthetiek waar hergebruik vanzelfsprekend in het eindresultaat geïntegreerd is. Wat is jouw visie daarop?
‘We leven in een tijd waar hergebruik steeds normaler is. We hebben een hele periode gehad van producten waar alleen het hergebruik centraal stond en de esthetiek van mindere waarde leek. Maar nu vinden we het steeds logischer dat spullen op een goede manier zijn gemaakt en willen we vooral een mooi product. Voor mij is het heel vanzelfsprekend dat hergebruikt materiaal ook esthetisch mooi is. Ik wil juist geen associatie leggen met afval of iets goedkoops. Als je materiaal echt eigen maakt en onherkenbaar terugbrengt in een product, geef je er waarde aan en voeg je een eigen handschrift toe. Dat is voor mij goed ontwerp.’

1
2

The Young Designer Award also includes financial support from Keep an Eye Foundation. What will you do with the money?
‘Although the added value of a product designer is embedded in some companies more than others, there is still quite a distance between industry and design. For many large companies, working with a designer requires a change in their system and the speed at which they work. On the other hand, many designers are not visible enough for these companies. Winning this prize will not only make my work more visible again, but it also gives me the freedom to work with new materials without first having to find a company to work with. Now I have time to start working with materials that I think are important for us to do something with. I will ultimately be able to use these examples to generate new connections with manufacturers.’

What is your advice to designers just starting out?
‘Only do what you 100% believe in and really go for it. It must be the thing you love doing most. It is also very important that you make connections. Don’t just sit alone in your studio, but look for collaborative partners and fellow designers, talk about your work, show it around. There is value in the connections you make, and you will ultimately be able to realise bigger things.’

Simone Post: aesthetic and surprising reuse of materials
Simone Post graduated with honours from the Design Academy Eindhoven in 2015 and her career has continued at top speed ever since. She is one of the founders of the Envisions collective and from her own studio she works for Adidas, Kvadrat, Vlisco, Hema, Return to Sender, ECO-oh! and Finsa. Her work has won several design prizes and has been bought in by museums like Centraal Museum Utrecht and the Vitra Design Museum in Weil am Rhein. The aesthetic and surprising reuse of materials is central to her work. As such, she enters into collaborations with the industry in order to generate designs and thereby present a new perspective on waste and recycling.