23.10.2021

The Fabricant, winnaar van de Dutch Design Award (DDA) in de categorie Fashion, is door MINI beloond met een extra prijs. Het collectief krijgt een jaar lang de beschikking over een eigen MINI Electric Camden Edition en wordt als ambassadeur bij MINI betrokken. Uit alle acht winnaars selecteerde de commissie van MINI en DDA The Fabricant, vanwege hun toekomstgerichte en radicaal nieuwe digital first benadering van mode.

— ‘The Fabricant en MINI vinden elkaar in een digital first en duurzame benadering van productie en creatie, waarin elk individu zich kan ontwikkelen en presenteren.’

LEELA | THE FABRICANT

Digitaal modehuis The Fabricant lanceerde in 2020 een bètatest van het digitale modeplatform LEELA. LEELA – wat ‘spelen’ betekent in het Hindi – stelt gebruikers in staat om een ​​fotorealistische avatar te creëren die ze kunnen kleden in digitale couture uit de speciaal hiervoor gecreëerde collectie FLUID. Met 3D-technologie kunnen zij beelden van hun digitaal geklede avatar vanuit meerdere perspectieven vastleggen en delen op onder andere social media. Hiermee beantwoordt The Fabricant aan de behoefte van een nieuwe generatie om op een bewuste en duurzame manier hun steeds veranderende identiteit uit te dragen door middel van (digitale) mode. Een revolutie in de draagbeleving van mode én een nieuw businessmodel voor de post-pandemische mode-industrie.

MINI

The Fabricant is volledig op de toekomst gericht. Terwijl voor veel mensen een digitaal kledingstuk nog moeilijk voorstelbaar lijkt, is dit al veel dichterbij dan we denken. Dat maakt The Fabricant ook een perfecte match met MINI. Zo introduceerde MINI de Vision Urbanaut ook volledig digitaal aan het grote publiek; de fysieke Vision auto werd pas later gemaakt. MINI vat haar missie samen als ‘Big love for the Planet en for the People’. De hybride manier waarop The Fabricant met mode omgaat, heeft een sterk duurzame component, wat naadloos aansluit bij de toekomstvisie van MINI.  

De techniek van The Fabricant leent zich perfect voor het passen van kleding, waardoor de drempel voor kleding-op-maat drastisch lager kan worden. The Fabricant gaat voor eindeloos meer mogelijkheden om te ‘stitchen & switchen’ en schijnt als collectief een totaal ander licht op het presenteren van kledingstukken en het individu. Een thema dat MINI als merk ook sterk uitdraagt: de auto’s zijn gemaakt voor iedereen, om te laten zien wie je bent. De ‘Big Love’ van MINI draait om openheid, optimisme en het vieren van verschillen. The Fabricant initieert een inspirerende systeemverandering en een nieuw model voor de mode-industrie, dat ook voor andere sectoren het volgen meer dan waard is.

DDA21 jury

Sinds 2017 laat dit digitale modehuis met een veelbelovende mix aan kwaliteiten zien hoe de mode-industrie kan veranderen: The Fabricant stelt vragen over de toekomst van mode en identiteit in een steeds meer hybride wereld, daagt grote merken uit om anders te denken en verweeft ambachtelijke technieken en grote ontwerpkracht met innovatieve en commercieel interessante toepassingen. Met LEELA als speelplaats voor zelfexpressie brengt The Fabricant nóg meer verdieping aan binnen een democratisch model. Door de maatwerkaanpak biedt het zowel on-demand mogelijkheden voor de retail als meer ruimte voor persoonlijke expressie en experiment. Met deze gelaagdheid verzet The Fabricant de bakens van de draagbeleving en emotionele waarde van mode.

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte!