05.03.2021

Hoe gaat het eigenlijk met de Young Designers? Ontwerpers Simon Dogger, Katinka Versendaal en Iris van Wees hoorden afgelopen oktober dat zij voor de doorontwikkeling van hun praktijk de 'Keep an Eye Foundation - Young Designer Grant’ kregen toegekend. Wat voor mogelijkheden hebben ze gekregen door deze financiële ondersteuning? En hoe gaan ze, ondanks corona, de komende tijd vormgeven aan hun plannen?

Kunnen jullie wat meer vertellen over de plannen die er in het verschiet liggen met behulp van de financiële ondersteuning van Keep an Eye Foundation?

Simon Dogger (winnaar): Ik heb voor de Keep an Eye ontwikkelbijdrage een bestedingsplan opgesteld voor verbeteringen aan de infrastructuur van mijn kantoor, het ontwikkelen van een nieuw project en om audio programmatuur te beheersen. Een verbetering van computers, scanners en een bureaustoel zijn van grote waarde om efficiënter en met een hogere kwaliteit te kunnen werken. Haptische Esthetica is een onderzoeksproject waarin een vernieuwende methodologie wordt ontwikkeld die het ontwerpveld inclusief maakt en de perceptie van ontwerpers verbreed en verdiept. Daarnaast wil ik mij toeleggen op het begrijpelijk maken van innovatie, design en inclusie via podcasts. 

Iris van Wees (genomineerde): Binnen de digitale modewereld waarin ik werk is er creatief heel veel mogelijk, maar wordt de uitwerking hiervan vaak beperkt door ontbrekende ondersteunende apparatuur. Denk hierbij aan sterke computers die zware applicaties kunnen verwerken of een camera met geavanceerde 3D mogelijkheden. Door de financiële bijdragen van de Keep an Eye Foundation, is mij nu een kans geboden om met betere apparatuur een grotere creatieve vrijheid te ontdekken! Mijn visie om onze fysieke wereld aan te vullen met de digitale wereld, kan ik nu veel beter realiseren. En de projecten waar ik de afgelopen jaren aan heb gewerkt kan ik nu verder uitbreiden waaronder het creëren van een interactief digitaal kledingstuk wat volledig digitaal is en blijft.

Katinka Versendaal (genomineerde): Het nieuws van de nominatie was natuurlijk fantastisch! Met behulp van het prijzengeld ben ik 2 nieuwe trajecten gestart, ten eerste een business coaching. Ik wilde graag mijn bedrijfsmodel eens flink onder de loep nemen, kijken naar waar liggen mogelijkheden, hoe kan ik groeien als ontwerper en als ondernemer, hoe draag ik mijn boodschap nog meer en beter uit? Ten tweede ben ik aan het investeren in mijn digitale footprint, met een nieuwe website en een grotere online aanwezigheid, ook weer met het idee om een professionaliseringsslag te kunnen gaan maken.

Hoe gaan jullie daar, ondanks corona, in de komende tijd vorm aan geven?

Simon: Corona maakt het aankopen van sommige onderdelen moeilijker omdat ze niet fysiek kunnen worden getest. Het is voor mij belangrijk dat ik de juiste spullen aankoop, zoals de infrastructuur van mijn kantoor, zodat ik daarmee verder kan gaan. De bureaustoel bijvoorbeeld wil ik pas aankopen wanneer ik daar in de winkel op heb gezeten. Andere bestedingsvormen zijn daar niet van afhankelijk zoals Haptische Esthetica.

Iris: De digitale wereld leeft ondanks alle omstandigheden, juist nu, vrolijk verder! Zo was het door mij gerealiseerde project ‘DIGI-GO’ (een virtuele outdoor experience) aan het begin van de lockdown afgelopen zomer een goede oplossing voor het feit dat de musea gesloten waren. Een vergelijkbaar project staat op mijn agenda voor komende zomer. Op dit moment neem ik even wat afstand van mijn werk en gebruik ik deze rustige periode om te reflecteren op de projecten waar ik tot nu toe aan heb gewerkt. Op deze manier kan ik bewuste stappen zetten met behulp van de financiële ondersteuning van Keep an Eye Foundation.

Katinka: Ik heb bewust voor een professionaliseringstraject gekozen om ook te kijken wat de corona tijden, en de post-corona tijden, zouden betekenen voor mijn bedrijf en de mogelijkheden in de toekomst. Daarnaast, sinds we veel meer tijd achter onze computer doorbrengen lijkt het mij logisch ook deze communicatiekanalen uit te breiden, vandaar de investering website en online aanwezigheid.

Bekijk hieronder de winnaar’s Close-up met Simon Dogger

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte!