Studio Boot & C-Mone

Social Label Lab / Werkwarenhuis

1

Het project

De voormalige veevoerfabriek De Heus aan de Tramkade in ’s-Hertogenbosch is met steun van de Rabobank Foundation getransformeerd tot conceptstore, ontmoetingsplek en doorstroomhuis voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het Werkwarenhuis bestaat uit het Social label Lab (designlab voor sociale vernieuwing), ClubW (performance, dans, theater, muziek) en café/restaurant Van Aken. Vanuit het principe ‘van niets iets maken’ wordt in een tien jaar durend experiment (2015-2025) gebouwd aan een Monument van de Toekomst. Daarbij proberen de initiatiefnemers Studio Boot en C-mone, samen met gerenommeerde ontwerpers, vaklui en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, zowel de creativiteit en bedrijvigheid van het gebied te vangen én te delen met de stad. De menselijke maat, de kracht van design, architectuur en communicatie fungeert bij dit alles als vertrekpunt.

2
3

Commissie

Het Werkwarenhuis is onderdeel van een groter project, en niet per se bedoeld om ooit gereed te komen. De nadruk ligt op een continu, flexibel en vloeibaar zoekproces. Dat vertaalt zich in een fysieke uitvoering die bewust informeel en los is. Zo verplaatst het accent zich naar de mensen, het ontmoeten en een speelse toets van het project. Juist deze aanpak haalt sociale werkplaatsen uit het maatschappelijke en ruimtelijk isolement waarin ze zich doorgaans bevinden. Vooral het flexibele karakter en het samenbrengen van verschillende mensen en ideeën intrigeert. Dat de inzending eigenlijk een momentopname uit een langer proces is wekt nieuwsgierigheid op naar de verdere ontwikkeling.

— Vooral het flexibele karakter en het samenbrengen van verschillende mensen en ideeën intrigeert.

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte!