29.11.2019

DDA-winnaar CLEVER°FRANKE heeft de visuele identiteit ontworpen van het Eurovisie Songfestival 2020 dat volgend jaar in Rotterdam wordt georganiseerd. Het ontwerp is geïnspireerd op data en vertegenwoordigt de viering van het historische muzikale evenement waarbij 41 landen bij elkaar komen in de havenstad Rotterdam. De afgelopen maanden heeft CLEVER°FRANKE de krachten gebundeld met de organisatie van het Songfestival om de identiteit vorm te geven.

1

Open Up
In 2020 vieren we de 65e editie van het Eurovisie Songfestival en CLEVER°FRANKE, winnaar in de categorie Service & Systems, ontwikkelde de nieuwe grafische identiteit genaamd Open Up. Deze nieuwe identiteit doet de muzikale geschiedenis van het event eer aan. Waar de competitie ooit startte met 7 deelnemende landen, is het tegenwoordig uitgegroeid tot een wereldwijd bekeken fenomeen waarbij 41 landen samen komen.

Het beeldmerk voor 2020 bestaat uit een serie felgekleurde vectoren die als een zonnestraal uit het centrale punt van een cirkel komen. De kleuren zijn gebaseerd op de landsvlaggen en de plaatsing komt vervolgens voort uit het jaartal wanneer het land zich bij het Eurovisie Songfestival heeft aangesloten. Het beeldmerk vertegenwoordigt Nederlands ontwerp door zijn eenvoud. Het is intelligent, minimalistisch en experimenteel, zonder hierbij de humor en allure van het Songfestival uit het oog te verliezen.

2
3

Data-gedreven ontwerp gecombineerd met historie
Voor de totstandkoming van de visuele identiteit werd de rijke historie van het Songfestival gecombineerd met de data-gedreven werkwijze van CLEVER°FRANKE. Co-founder Thomas Clever legt uit dat CLEVER°FRANKE door middel van deze data gestuurde identiteit een nieuwe richting binnen het ontwerpveld wil vertegenwoordigen.

Door de combinatie van zelfontwikkelde software en historische data van het festival heeft het ontwerpbureau een iconische identiteit gecreëerd die de geschiedenis op een authentieke manier in kaart brengt. In plaats van te kijken naar wat ons als land onderscheidt, wilden ze bij CLEVER°FRANKE volgens Thomas iets creëren dat alle deelnemende landen verenigt.