01.10.2019

Bij veel digital design projecten speelt samenwerking tussen creatieve disciplines een belangrijke rol. En op dat gebied hebben Nederlandse ontwerpers een belangrijk voordeel.

1

Nederland heeft wereldwijd een sterke reputatie op het gebied van design. Daar is ons digitaal ontwerp geen uitzondering op: het is de voorzetting van de rijke designtraditie met Dutch Design, op een digitaal level. Al is er minder dan bij offline design een herkenbare signatuur in waarneembaar, ook hierbij gaat het om werk dat wereldwijd impact heeft – en ook scoort bij internationale prijzen als Awwwards, Red Dot Awards en Webby Awards.

De mentaliteit achter ons werk is wat ons onderscheidt – en dat zit hem in een aantal aspecten. Nederlandse ontwerpers hebben niet alleen oog voor de vormgeving, maar ook voor hoe iets werkt en wat het effect is. Onze nuchterheid leidt tot een oplossingsgerichte houding, vanuit empathie voor de gebruiker. We verkennen graag grenzen, durven te experimenteren en zijn gewend om samen te werken met andere culturen en disciplines. Dit niet-hiërarchisch denken hebben we voor op andere landen.

2

Dat is een voordeel voor de Nederlandse designers ten opzichte van designers uit andere landen bij veel digitale projecten: zo komen bij de creatie van interactieve installaties, virtuele werelden en connected devices veel verschillende aspecten kijken. Meestal zijn het complexe projecten die de samenwerking vragen van diverse creatieve disciplines, van ontwerp tot aan techniek. Het zijn vaak ook projecten waar experts uit verschillende culturen in samenwerken.

Voorbeelden genoeg, denk aan ‘Game of Go’ voor Nike door MediaMonks, ‘The Lockdown’ door Code d’Azur, maar ook ‘BMX Live Visualisation’ door CleverFranke. Laatstgenoemd project is dit jaar winnaar van een Dutch Design Award in onze jurycategorie Service & Systems. De Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) gaf de opdracht de sport naar een hoger niveau tillen. Dat deed het bureau met een overtuigende realtime datavisualisatie die digitaal de prestaties weergeeft. Sporters kunnen er hun prestaties mee analyseren, juryleden de ritten beter beoordelen en de beleving voor bezoekers wordt er beter van.

De complexiteit van de tool is indrukwekkend. Het project, waarbij sensortechnologie de snelheid, lift en oriëntatie van de renners opvangt, scoorde hoog bij onze jury. Op het gebied van multidisciplinair samenwerken, maar ook in ambacht en gebruik – en het werd ook overtuigend vormgegeven. Digitaal design met impact: een project met niet alleen talloze mogelijkheden voor deze tak van sport, maar ook voor andere sporten en sportverslaggeving. Een terechte winnaar.

Als laatste een tip: de samenwerking tussen creatieve disciplines is ook het thema bij ‘Digital Friday’, die vrijdag 25 oktober tijdens de Dutch Design Week plaatsvindt. Stichting Dutch Digital Design, waar ik voorzitter van ben, is programmapartner van deze dag. Met in de ochtend een programma voor jong talent en in de middag DDW Talks met presentaties van merken als Sony, WeTransfer en Adobe en digitale bureaus als MediaMonks, Vruchtvlees, Code d’Azur – en Clever°Franke, die de winnende BMX-case laten zien. Zie ik je daar?

Bert Hagendoorn, DDA-jurylid en commissievoorzitter in de categorie ‘Service & Systems’

3
4