09.04.2021

Dutch Design Awards beloont het beste Nederlands ontwerp van het afgelopen jaar. Dat doen we aan de hand van acht categorieën met ieder een eigen vakjury. Wie zitten er in deze vakjury en beoordelen straks jouw werk? En wie vertegenwoordigt hen in de hoofdjury? De komende weken maken we de gezichten achter elke categorie bekend. Deze keer: Best Commissioning!

Hoofdjury

Pieter Aarts
Pieter Aarts heeft ruim twintig jaar ervaring bij een aantal Nederlandse digital agencies zoals Fabrique, Dept en Osudio. Hij is opgeleid als industrieel ontwerper en bezit daarnaast een MBA in Design Management. Als Service Design Director houdt hij zich bij IN10 Digital Innovation  voornamelijk bezig met UX, gebruikersonderzoek, digitale strategie en service design voor opdrachtgevers zoals NPO, Gemeente Rotterdam, NOC*NSF, Port of Rotterdam, NIOD en Rotterdam Philharmonisch Orkest.
Pieter ziet ‘design denken en doen’ als een effectieve manier om organisaties te leren omgaan met de snelheid van technologische innovatie, veranderingen in de context en digitale transformatie. Hij houdt ervan business, technologie en design bij elkaar te brengen en de impact van design voor organisaties te vergroten: design for positive change.

Vakjury

Madeleine van Lennep
Madeleine van Lennep is directeur van de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO), het grootste collectief van ontwerpers en ontwerpbureaus in Nederland met alle ontwerpdisciplines daarin vertegenwoordigd. Voorheen vervulde ze diverse posities in het culturele veld, waarbij ze beleid koppelde aan de praktijken in beeldende kunst, vormgeving en cultureel erfgoed. Zo werkte ze onder meer bij de Raad voor Cultuur en was adjunct-directeur van respectievelijk Mondriaan Stichting en Mondriaan Fonds.

Henk Haaima
Henk Haaima is digital designer en creative director bij Havana Harbor | Candid Group. Hij heeft gewerkt voor grote namen, zoals KLM, Etihad Airways, China Southern Airlines, Rotterdam University of Applied Sciences, Bibliotheken Nederland, ANWB en de Belastingdienst. Hij is founder van Studio Proun en focust zich met name op digital branding en design op het raakvlak van menswetenschappen, opkomende technologieën en esthetiek. Henk streeft naar goed doordacht en tijdloos design. Design met respect voor de gebruiker en opdrachtgever en design dat voortbouwt op onze rijke ontwerpgeschiedenis.

Jaina Padberg
Jaina Padberg is verantwoordelijk voor de conceptontwikkeling, vormgeving en CX van alle ING Retail locaties. Design en beleving zijn bij haar leidend in het neerzetten van de ultieme klantreis en klantervaring. De functies worden er daarna in vervlochten. Jaina heeft jarenlange ervaring in het nauw samenwerken met de creatieve sector om vanuit verschillende perspectieven de ultieme klantervaring neer te zetten. Transformatie en vernieuwing zijn haar passie, waarbij ze veel inspiratie haalt uit de hospitality waarin ze jarenlang actief is geweest. Internationaal geprezen is de meest recente transformatie van het traditionele bankkantoor naar een communityspace waarbij naast look & feel ook slim gebruik is gemaakt van technologie. Design is heel bepalend voor de feel. “People will forget what you said, will forget what you did, but they will never forget how you made them feel”.

Tijn van Elderen
Tijn van Elderen is een echte merkfanaat en sinds 2012 CEO bij Brabantia. Door op zoek te gaan naar de “sweet spot tussen design en duurzaamheid”, heeft hij het merk van zijn familiebedrijf nieuw leven ingeblazen. Na het afronden van zijn marketing studie en een MBA aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam (Rotterdam School of Management), begon Tijn zijn carrière bij Unilever in Bangkok Thailand en werkte hij als Marketing Manager Nordics bij Diageo (Johnnie Walker, Smirnoff, Baileys) in Duitsland en Zweden. Voordat hij in 2012 CEO werd van Brabantia, gaf Tijn leiding aan de Europese new business development-tak van Brabantia door 10 nieuwe landenkantoren in heel Europa te openen. In 2019 nam hij designmerk Dutchdeluxes over en sindsdien is hij op zoek naar merken in de huishoudbusiness die het leven net dat beetje mooier, aangenamer en duurzamer maken.
Als vierde-generatie familielid is Tijn van plan het bedrijf 100% circulair over te dragen aan de vijfde generatie.

Milou Pikaart
Sinds 2014 werkt Milou Pikaart bij HEMA waar ze zich focust op het ontwikkelen van concepten en producten die het dagelijks leven van de HEMA klant echt beter, leuker en makkelijker maken. Ze begon er ooit als concept designer voor koken&tafelen en wonen, maar inmiddels is Milou binnen HEMA verantwoordelijk voor design. Volgens Milou is het als ontwerper bij HEMA de uitdaging om goed, duurzaam en slim design voor een grote groep mensen betaalbaar en gewild te laten zijn. Vanuit haar achtergrond in industrieel ontwerp (TU Eindhoven) was ze eerder werkzaam bij Present Time waar ze verantwoordelijk was voor het ontwerp en de inkoop van de merken J.i.P. en Leitmotiv.

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte!