Babette Porcelijn

De Verborgen Impact

Het project

Wat kun je als consument doen om duurzamer te leven? Ontwerper Babette Porcelijn stelt in het boek De verborgen impact (alles wat je wilt weten én wat je kunt doen om eco-neutraal te leven) dat je als consument veel meer verschil kunt maken dan je denkt. Porcelijn heeft daartoe met CE Delft een top-tien doorgerekend van zaken die veel impact hebben op ons dagelijks leven. Het resultaat is verrassend: ‘spullen’ blijkt op één te staan en vlees op twee. Het boek staat vol tips en ideeën hoe je je impact vervolgens kunt verlagen. De toegankelijke tekst en meer dan honderd infographics geven een helder overzicht van onze impact op de planeet, mét handvatten voor oplossingen. Industrieel ontwerper Porcelijn maakte het boek vanuit een persoonlijke passie voor het onderwerp en financierde het met crowdfunding. Ze betrok diverse experts en instituten bij haar onderzoek.

Commissie

De commissie beloont met dit project nadrukkelijk het onderzoek en het effect dat de ontwerper teweeg wilt brengen. Het ontwerpaspect aan dit project gaat over het ontwerpen van gedragsverandering. Hoewel de commissie op de grafische vormgeving wel wat aan te merken heeft, doet dit niet af aan de kwaliteit van het onderzoek en het effect ervan: de belangrijkste criteria voor deze categorie. De commissie vindt het verfrissend dat Porcelijn niet in de valkuil is gestapt van een nieuw duurzaam product ontwerpen, maar juist rechtsreeks bij mensen verandering teweeg wil brengen. Het boek behoudt bovendien een zekere mate van bescheidenheid. Dat is een grote plus ten opzichte van de vele dwingende wetenschappelijke manifesten die over dit onderwerp zijn gepubliceerd. Het is prijzenswaardig dat de ontwerpster met dit boek mensen in staat stelt om hun eigen leefomgeving in te richten, en hoe je dat op een duurzamere manier kunt aanpakken.

— Het is prijzenswaardig dat de ontwerpster met dit boek mensen in staat stelt om hun eigen leefomgeving in te richten, en hoe je dat op een duurzamere manier kunt aanpakken.

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte!