Het project

Koninklijke Mosa is een wereldspeler op het gebied van keramische oppervlakken: het Maastrichtse bedrijf ontwerpt en produceert vloer- en wandtegels. Duurzaamheid, design en innovatie staan centraal in de bedrijfsvisie. Sinds 2015 bouwt Koninklijke Mosa zijn internationale marktpositie onder andere verder uit door in zijn marketingstrategie drie speerpunten te kiezen: service design (het werkproces voor de architect verbeteren), brand design (onderscheid dankzij unieke visuele identiteit) en communication design (over continue actualisering van de collectie). Ontwerpbureau Zuiderlicht wordt door Koninklijke Mosa structureel ingeschakeld op al deze strategische designcomponenten. Sinds Koninklijke Mosa zeventien jaar geleden een bureau zocht om de nieuwe strategie van het bedrijf te visualiseren, is in de loop van die jaren de relatie tussen Koninklijke Mosa en Zuiderlicht uitgegroeid tot een hechte en succesvolle samenwerking.

Commissie

De commissie vindt Koninklijke Mosa interessant omdat design een centrale rol in het bedrijf inneemt, met zowel een in-house designteam, als met een langdurige relatie met ontwerpbureau Zuiderlicht. Die intensieve samenwerking heeft ertoe geleid dat Zuiderlicht regelmatig aanschuift bij interne veranderprocessen, waarmee hun rol veel verder gaat dan die van leverancier. Op deze manier zorgt design echt voor meerwaarde. De opdrachtgever heeft visie en komt solide over. Hier is sprake van een case volgens het boekje, waarbij productontwerp, communicatie en strategie perfect samenkomen.

— De commissie prijst de intensieve samenwerking die heeft ertoe geleid dat Zuiderlicht regelmatig aanschuift bij interne veranderprocessen van Koninklijke Mosa. Daarmee gaat hun rol veel verder dan die van leverancier en zorgt design echt voor meerwaarde.

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte!