Bart de Baets

Radical Cut Up

Het project

Radical Cut Up is een campagne voor de aankondiging van de afstudeertentoonstelling van de masteropleiding Radical Cut Up van het Sandberg Instituut in Amsterdam, van 2017 tot 2019 geleid door Lukas Feireiss. Studenten hielden zich in die twee jaar bezig met het onderzoeken van verschillende vormen van collage als uitingsvorm binnen beeldende kunst en ontwerp. Onderwerpen als auteurschap, plagiaat, samplen en toe-eigenen werden onderzocht door middel van theorielessen, workshops en studiobezoeken. Bart de Baets speelt met die gegevens in een complexe collage van clichés, opzichtige referenties, typografische uitprobeersels en luchtig gemaakte statements. Het zijn stuk voor stuk verwijzingen naar de handmatigheid van het proces en de handschriften van de verschillende makers. Naast affiches bestaat de campagne uit diverse social media-uitingen, een t-shirt, bewegwijzering van de tentoonstelling en een hand-out.

Commissie

Er zijn maar weinig mensen die zichzelf zo in een opdracht kunnen leggen als Bart de Baets. Zijn werk is radicaal en associatief, maar altijd herkenbaar en eigen. Of hij nu eigen werk maakt of in opdracht, hij benadert elk project op gelijke wijze. Toonaangevend in het werkveld en impactvol voor de komende generatie ontwerpers. Ook in de campagne Radical Cut Up zien we een gelaagdheid van humoristische, culturele referenties die getuigt van hoge kwaliteit en persoonlijkheid. Ondanks dat, gaat het de boodschap niet voorbij. De campagne is doordacht en vertelt precies waar het over gaat. Complimenten ook voor de opdrachtgever die deze meerwaarde ziet en hem de vrije hand durft te geven. 

— “Het werk van Bart de Baets is radicaal en associatief, maar altijd herkenbaar en eigen. Ook deze campagne heeft een gelaagdheid van humoristische, culturele referenties die getuigt van hoge kwaliteit en persoonlijkheid.”