Submarine Channel

Refugee Republic

Het project

Interactieve online documentaire over het dagelijks leven in het Syrische vluchtelingenkamp Domiz in Noord-Irak, waar zo’n 58.000 vluchtelingen onderdak hebben gevonden. Geleidelijk transformeren zij het kamp van een tijdelijk onderkomen naar een geïmproviseerde stad waar mensen wonen en werken, naar school gaan, een bedrijf starten, trouwen, ruziemaken en plezier hebben. In de multimediale mix (tekeningen, foto’s, film, geluid en tekst) van Refugee Republic dwaal je door het kamp, maak je kennis met vluchtelingen en zie je de wereld achter de posters van hulporganisaties.

Commissie

Een zichtbaar goede samenwerking tussen kunstenaar Jan Rothuizen, journalist Martijn van Tol en fotograaf Dirk-Jan Visser. Door de inzet van mediapartners wordt de boodschap breed uitgedragen. In alle aspecten is het project goed doordacht: onderzoek, communicatie, visualisaties, techniek en interactie met gebruikers. Beeld, tekst en geluid gaan vloeiend samen, waarbij de teksten de ervaring verdiepen. Een relevant project met een duidelijk maatschappelijk nut.

Jury

Een relevant project met een duidelijk maatschappelijk nut, aldus de unanieme jury, dat gezien de actualiteit wint aan zeggingskracht maar zeker niet alleen daarvoor wordt beloond. De Award in de categorie Communication gaat naar Submarine Channel omdat Refugee Republic in alle aspecten met zorg is gemaakt. Multimedia zijn in balans, informatief, staan in dienst van het verhaal en versterken de boodschap. De productie kwam tot stand op een wijze die lof verdient: de makers woonden in het kamp en kwamen aldus tot een diepgang die de embedded journalistiek niet bereikt. Met de toekenning van de Future Award aan Submarine Channel beloont de vakjury bovendien een project dat zichtbaar met inlevingsvermogen tot stand is gekomen. Refugee Republic is daarmee, ondanks het ‘zware’ onderwerp, een hartverwarmend pleidooi voor medemenselijkheid geworden. In een tijd waarin nuances makkelijk zoekraken, is het een verademing te zien hoe vluchtelingen niet worden afgebeeld als slachtoffers maar als personen, wat ze dichter bij onze belevingswereld brengt.

— In alle aspecten is het project goed doordacht: onderzoek, communicatie, visualisaties, techniek en interactie met gebruikers.

Met onze nieuwsbrief ben je altijd op de hoogte!